2011. január 22., szombat

Panna cotta citrommirtusszal és mandarinzselével


Vagy hívhatnám úgy is, hogy a citromízű panna cotta, amiben nincs citrom. :)

Nemrég fedeztem fel ezt az Újvilági Ízek boltját, ahonnan, mint kiderült a nagyon fincsi vaníliapasztám is származik, és Ausztráliából származó érdekes fűszerekbe botlottam, amik nagyon elkezdték csiklandozni a fantáziámat. A legújabb szerzeményem ez a citrommirtusz nevű fűszernövényke (Backhousia citriodora), ami nekem a citrom és a citromfű aromája közé tehető íz- és illathatásilag.



Citrommirtusz (Lemon myrtle)
Az illusztrációt Innen kölcsönöztem.


Virága szerintem leginkább a bodzára hasonlít külsőre. A magyar nyelvű leírásban azt mondják, hogy a növény illóolaja a legnagyobb koncentrátumban tartalmaz citrált (90-98%). Nahát utánanéztem ennek a neten, és a Wikipédia azt írja, hogy "A citrál a a citromfűolaj valamint más Cymbopogon-fajok illóolajának fő alkotórésze. Jelen van még a verbena, citrom és narancs illóolajában is". Ez az én szintemre lefordítva azt jelenti, hogy annyira citromos, hogy ennél olyanabb már nem is lehetne! :)))
Kozmetikumokban is használják, amit nem is csodálok, mert isteni az illata.

Azt írják még, hogy nagyon jól alkalmazható az ázsiai konyhában is, de fehér húsokhoz, halakhoz, a tenger gyümölcseihez is ideális fűszer, ugyanakkor a citromosságából következtetve minden máshoz is jó, amibe amúgy citromot raknánk.
Konkrétan fóliában sült tőkehalhoz kipróbáltam, isteni jó volt, de erről bővebben nem írok, elvégre ez itt egy édességekre specializálódott blog. :)

Gyorsan ki is próbáltam teába és gyümölcslevesbe, tényleg tökéletes a citrom-illúzió. Most desszertekhez próbálgatom, főleg azt szeretném megtudni, hogy milyen adagolással érdemes használni, akit érdekel, érdemes majd figyelgetnie a bejegyzéseimet, mert igyekszem majd megosztani tapasztalataimat.

Kezdetnek egy panna cottát gondoltam, mert tejszín mindig van itthon. A mandarinzselé onnan jött, hogy láttam egy fotót régebben valahol, ahol ezt a jópofa tálalási módszert használták valaminek és mindenképpen ki szerettem volna próbálni. :) Úgy érzem jó választás volt, mert rendkívül kellemes, könnyű, gyümölcsös desszertet kaptam. Ha valakinek "véletlenül" nincs ilyen citrommirtusza otthon, szerintem egy kevés citromhéjjal vagy citromfűvel hasonló ízhatást érhet el, bár az esetben sokat kell menet közben kóstolgatni. Én most sima konyakospohárba tettem, de szufléstálkában is ugyanolyan jó, csak akkor az aljára tegyük a mandarinzselét.





Panna cotta citrommirtusszal és mandarinzselével


Hozzávalók 2 személyre:

a mandarinzseléhez:

4-5 db pici magnélküli mandarin (vagy 2 db nagyobbacska)

1-2 evőkanál víz

1 csapott teáskanál étkezési zselatin

2 teáskanál cukor


a panna cottához:

3 dl tejszín

1 evőkanál cukor

1 csapott kávéskanál szárított-morzsolt citrommirtusz

1 kávéskanál vaníliaszirup vagy pár csepp vaníliakivonat

1 teáskanál étkezési zselatin

1 evőkanál langyos víz

A zseléhez először is megtisztítjuk a mandarinokat, hártyájuktól megszabadítjuk, a lejönni nem akaró fehér részeket levágjuk. Levével együtt kicsit botmixerrel összezúzzuk, vagy villával szétpasszírozzuk, majd feltesszük egy kis edényben melegedni. Míg melegszik, a zselatint a vízzel összekeverjük, majd a mandarinhoz keverjük, és a nádcukorral édesítjük. Ha savanykásabb fajta a mandarin, inkább kóstoljuk meg és úgy adagoljuk a cukrot, hogy az ízlésünknek leginkább megfeleljen.
Az előkészített konyakospoharakat tegyük tányérra vagy tálcára, egyik oldalukra helyezzünk egy karika mandarint (héja nélkül), majd támasszuk ki egy konyharuhával, vagy bármi mással, hogy kissé döntött helyzetben feküdjenek. Kanállal tegyünk hozzá annyi mandarinos folyadékot, amennyit esztétikusnak érzünk. :) A poharakat tegyük a hűtőszekrénybe, míg a zselé meg nem dermed.

Közben elkészítjük a panna cottát. A tejszínt a nádcukorral forráspontig hevítjük, de még ne bugyogjon. Hozzátesszük a kiskanálnyi citrommirtuszt, a vaníliát, és félretesszük hűlni. Kb 5 perc elég ahhoz, hogy átjárja a fűszer íze, de már ne legyen nagyon forró.
A zselatint összekeverjük a vízzel és hagyjuk duzzadni. A tejszínes keveréket közben leszűrjük egy tea-vagy kávéfilteres papíron, de ha valakit nem zavarnak a kis citrommirtusz-szöszök, ezt a mozzanatot el is hagyhatja. (Egyébként annyira apró, hogy úgy néz ki benne, mintha vaníliamagok lennének.)

A zselatinhoz hozzáadunk egy-két evőkanállal a tejszínből, jól elkeverjük, majd a még meleg tejszínbe fokozatosan belekeverjük. Ha a folyadék már kihűlt, egy tölcsér segítségével megtöltjük vele a poharakat, persze csak akkor, ha a mandarinzselé már egészen megdermedt. Ha nem pohárban, hanem szufléformában készítjük, nem szükséges tölcsért használni.

Hűtőszekrényben 2-3 órát dermesztjük. Olyan rezegősnek kell lennie. :)

3 megjegyzés:

  1. Úgy tűnik valaki már nagyon várja a tavaszt ezzel a nyárias desszerttel :). Írtó guszta, elegáns és finom. Imádom a panna cotta minden változatát. És a kép is valami csodásra sikeredett! :)
    ...hát mit mondjak, én meg megint tanultam valamit, mert halvány lila gőzöm nem volt, hogy mi is az a citrommirtusz. :)))

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm Edith! :)

    Ami! Hát eddig én se! :))) Nálunk süt a napocska, úgyhogy egy kis extra kedélyjavítóval már pont jó. :)

    VálaszTörlés

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails